Artykuł sponsorowany

Kiedy należy przeprowadzić audyt finansowy w firmie?

Kiedy należy przeprowadzić audyt finansowy w firmie?

Sprawozdanie finansowe stanowi jeden z najważniejszych dokumentów firmowych. Na jego podstawie można bowiem określić, w jakiej sytuacji finansowej znajduje się dane przedsiębiorstwo w określonym czasie. Wspomnianą dokumentację w pewnych okolicznościach poddaje się czynnościom rewizyjnym. Warto dowiedzieć się, na czym polega audyt finansowy w firmie oraz w jakich sytuacjach pojawia się konieczność jego przeprowadzenia.

Czym jest audyt finansowy?

Audytem finansowym nazywa się proces badania sprawozdań finansowych przez biegłego rewidenta, czyli niezależnego specjalistę dysponującego stosownymi kwalifikacjami oraz spełniającego rygorystyczne wymogi dotyczące rzetelności działania. Czynności rewizyjne, w których często uczestniczą pracownicy biur rachunkowych świadczących usługi księgowe we Wrocławiu, przeprowadza się w ściśle określonym celu. Służą one mianowicie weryfikacji prawidłowości sporządzonych sprawozdań oraz wykryciu ewentualnych błędów i nieścisłości w zawartych tam informacjach. Po wykonaniu audytu rewident sporządza pisemną opinię i raport, a następnie przedstawia te dokumenty zarządowi firmy. Na podstawie znajdujących się tam danych kierownicy firm mogą podjąć określone działania naprawcze, służące poprawie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Rewizja sprzyja też opracowaniu długofalowej strategii rozwoju organizacji.

Przeczytaj również: Jak nowoczesne technologie wspierają efektywność i precyzję biur rachunkowych?

Kto jest zobowiązany do przeprowadzania audytów finansowych?

Ustawa o rachunkowości wymienia kilka podmiotów zobowiązanych do systematycznego wykonywania rewizji finansowej. Wśród nich wyodrębnia się:

  • spółki akcyjne oraz spółki, które przeprowadziły fuzję w poprzednim roku;

  • fundusze emerytalne i inwestycyjne;

  • banki i inne instytucje finansowe, a także zakłady ubezpieczeń i SKOK-i;

  • firmy zajmujące się różnego rodzaju instrumentami finansowymi (np. domy maklerskie);

  • przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 50 osób, pod warunkiem że wartość aktywów tych firm w poprzednim roku wynosiła nie mniej niż 2,5 mln euro przy minimalnej wysokości przychodów ze sprzedaży na poziomie 5 mln euro.

    Przeczytaj również: Czym jest ryczałt ewidencjonowany i kto może z niego skorzystać?

Specjaliści z takich firm, jak działające we Wrocławiu w Śródmieściu biuro rachunkowe DEKRET24.PL, wskazują, że rewizję przeprowadza się zawsze po zakończeniu roku obrotowego. Należy to zrobić przed zatwierdzeniem sprawozdania za dany rok.

Przeczytaj również: Jak wybrać odpowiednie biuro rachunkowe?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.