Rodzaje przekładni stosowanych w samochodach osobowych i ich charakterystyka
Przekładnie kierownicze są kluczowym elementem układu kierowniczego w samochodach, odpowiedzialnym za precyzyjne przekazywanie ruchów kierownicy na koła. Ich zadaniem jest zapewnienie kierowcy pełnej kontroli nad pojazdem, umożliwiając bezpieczne i komfortowe prowadzenie. W zależności od konstrukcji pojazdu oraz wymagań dotyczących precyzji sterowania stosuje się różne rodzaje przekładni kierowniczych.
Przekładnie ślimakowe
Przekładnie ślimakowe to jedna z najstarszych konstrukcji stosowanych w układach kierowniczych. Składają się one z elementu ślimakowego, który jest sprzężony z zębatką. Ruch obrotowy kierownicy powoduje obrót ślimaka, który z kolei przesuwa zębatkę, przekładając ten ruch na koła samochodu. Przekładnie ślimakowe były powszechnie stosowane w starszych modelach pojazdów ze względu na ich prostą konstrukcję i trwałość. Jednym z głównych atutów tej konstrukcji jest duża siła, jaką można wygenerować, co sprawia, że przekładnie ślimakowe dobrze sprawdzają się w cięższych pojazdach. Niemniej jednak, ze względu na pewne wady, takie jak mniejsza precyzja i skłonność do zużycia, stopniowo zastępowano je nowocześniejszymi rozwiązaniami. Regeneracją przekładni kierowniczych zajmuje się firma Skraw-Met.
Przeczytaj również: Czym są kotły Pellpal?
Przekładnie zębatkowe
Przekładnie zębatkowe, znane również jako przekładnie listwowe, są obecnie najczęściej stosowanym typem przekładni w samochodach osobowych. Składają się z zębatki połączonej z listwą, która przesuwa się liniowo w odpowiedzi na ruch obrotowy kierownicy. Przekładnie zębatkowe charakteryzują się wysoką precyzją sterowania, co przekłada się na lepszą reakcję pojazdu na ruchy kierowcy. Dzięki swojej kompaktowej budowie przekładnie te zajmują mniej miejsca, co ułatwia ich montaż w różnych typach pojazdów. Kolejną zaletą jest możliwość łatwego połączenia z systemami wspomagania kierownicy, zarówno hydraulicznymi, jak i elektrycznymi, co dodatkowo zwiększa komfort prowadzenia samochodu. Firma Skraw-Met specjalizuje się w regeneracji przekładni kierowniczych.
Przeczytaj również: Jakie są najważniejsze zalety ogrzewania na podczerwień?
Przekładnie zębate o zmiennym przełożeniu
Przekładnie zębate o zmiennym przełożeniu to zaawansowane konstrukcje stosowane w nowoczesnych pojazdach, które umożliwiają zmianę przełożenia w zależności od prędkości jazdy lub kąta skrętu kierownicy. Dzięki temu, przy niskich prędkościach, układ kierowniczy staje się bardziej czuły, co ułatwia manewrowanie, na przykład podczas parkowania. Z kolei przy wyższych prędkościach układ działa z większym oporem, co poprawia stabilność pojazdu i daje kierowcy większe poczucie kontroli. Przekładnie zębate o zmiennym przełożeniu są zazwyczaj stosowane w samochodach klasy premium oraz w pojazdach sportowych, gdzie wymagana jest wysoka precyzja i zmienność reakcji układu kierowniczego.
Przeczytaj również: Rodzaje pasów napędowych i transportujących
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana